7 minuuttia11/01/2024
Sen jälkeen, kun vuonna 1987 otettiin käyttöön ensimmäinen johtamisjärjestelmästandardi ISO 9001, johtamisjärjestelmät ovat kehittyneet merkittävästi. Alun perin 2000-luvun alkuun asti keskityttiin laadun, ympäristön sekä työterveyden ja -turvallisuuden hallintaan, mutta vuonna 2005 maisema muuttui, kun mukaan otettiin monia uusia järjestelmiä. Samaan aikaan johtamisodotusten kirjo on jatkuvasti laajentunut, ja vaatimustenmukaisuutta vaaditaan kaikenkokoisilta organisaatioilta ja yli maantieteellisten rajojen.
Vastauksena aikamme kiireellisiin haasteisiin organisaatiot ottavat yhä useammin käyttöön monenlaisia hallintajärjestelmiä, jotka menevät ISO 9001, 14001, 45001 ja 50001 - perinteiset neljä tärkeintä HSEQ-järjestelmää - pidemmälle. Hallintajärjestelmien määrän kasvaessa niiden vaatimusten hallinta erikseen tai rinnakkain on yhä haastavampaa. Vaatimusten monimutkaistuminen tekee niiden erillisestä hallinnoinnista epäkäytännöllistä. Useiden järjestelmien käyttäminen erillään johtaa päällekkäiseen dokumentointiin, lisääntyneeseen sääntelyriskiin ja työntekijöiden ja sidosryhmien sitoutumisen vähenemiseen. Tämä tehottomuus korostaa, että tarvitaan erilaista lähestymistapaa - integroitua lähestymistapaa, jolla voidaan tehokkaasti käsitellä monenlaisia vaatimuksia.