Paras käytäntö: Keskeisten asioiden tunnistamisen tärkeys osana tehokasta työterveyden ja -turvallisuuden turvaamista pandemian aikana
Kirjoittanut Manuel Senger
Pandemian muutaman ensimmäisen viikon aikana ilmeni nopeasti joitakin merkittäviä organisatorisia haasteita. Meille alkoi tulvia puheluita ja sähköpostiviestejä työntekijöiltämme, jotka halusivat vastauksia Covid-19:ään liittyviin kysymyksiinsä. Minulle oli selvää, ettemme pystyisi hallitsemaan tartuntoja, tartuntaepäilyjä ja altistumisia koskevaa valtavaa tietomäärää yhtiössämme digitalisoimatta näitä tietoja ja niiden tallennus- ja käsittelytapoja.
Freiburgin toimipisteemme on luottanut Quenticin EHS-ohjelmistoratkaisuun kaikessa turvallisuusjohtamisessaan jo vuodesta 2014 asti. Tutkimme jo hyvin varhaisessa vaiheessa, voisiko Quentic olla ratkaisu myös Covid-19-tapausten dokumentointiin toimipisteessämme. Toteuttamalla pilotointiprojektin määritimme kaikki tarvittavat prosessit, loimme mahdolliset Covid-19-raportit Quenticiin ja testasimme ohjelmistoa pienellä tiimillä käyttäen useita eri skenaarioita. Tavoitteenamme oli – ja on yhä edelleen – varmistaa, ettei tartuttavuusluku (R) nouse toimipaikassamme yli nollan.
Pandemian ensimmäisessä vaiheessa oli tärkeää ottaa käyttöön tietyt toimenpiteet henkilökunnan turvallisuuden varmistamiseksi niin pian kuin mahdollista. Tämä tarkoitti myös laajan tiedotuskampanjan organisoimista. Tämä ja moni muu tehtävä annettiin Covid-19-tiimillemme, joka on pitänyt kokouksia vähintään kaksi kertaa viikossa viime vuoden maaliskuusta lähtien. Tiimi kehitti viestintätoimien tehostamisen lisäksi joukon toimenpiteitä, joita olivat esimerkiksi seuraavat:
- Järjestelmällinen Covid-19-raporttien tallennus ja käsittely
- Selkeiden vastuiden ja prosessien määrittäminen Covid-19-raportoinnin jälkeisille toimenpiteille
- Kaikkien yhtiön omien ja viranomaisten määräämien tartuntojenehkäisytoimenpiteiden tallennus ja valvonta
- Toimenpiteiden tehokkuuden seuranta auditointien avulla
- Yhtiön tilannetta koskevien, helposti saatavilla olevien tietojen tarjoaminen henkilöstölle
- Alihankkijayritysten työntekijöiden integrointi järjestelmään
Onnistunut pilotointivaihe kesti viikon, minkä jälkeen keskityimme integroimaan järjestelmään koko yhtiön. Ylimmän johdon edustajilla oli keskeinen osuus strategian käyttöönotossa, ja heidät koulutettiin tilanteen edellyttämällä tavalla. Quentic on moduuleihin perustuva ohjelmisto, joten sen käyttö on hieman kuin pelaisi monimutkaista lautapeliä. Aivan kuten pelattaessa, tarvittaessa voidaan pysähtyä eri asemilla, joiden luona voidaan tehdä valintoja erilaisten siirtojen välillä – onko esimerkiksi tarpeen käynnistää toimenpiteitä vai kerätä tietoa. Meillä pääasemana toimii työturvallisuusmoduuli, jossa erilaisia toimenpiteitä voidaan käynnistää ja johon monilta muilta asemilta voidaan palata.